“The dynamics of the group are in Roundspeak completely different than from I know from the university.”

Miklós Lehmann
Head of the Department of Social Science, Eötvös Loránd University, Faculty of Primary and Pre-School Education
Budapest, Hungary

 

 

“We had about nine meetings with our committee. We used Roundspeak as best as we could in all the meetings. There was one meeting where we didn’t.  And in that meeting, we ended up in a hard discussion and in opposition to each other.”
Kati Széger
Educator in Budapest, Hungary

 

 

“The activity at the beginning of the training was an eye-opener for me. It showed me why I am so bored at traditional meetings.”

Gábor Pall
Educator in Budapest, Hungary

 

 

“Met Rondspraak wordt snel herkend of iets een discussie wordt, die niet gaat over het punt op de agenda. Daardoor worden deze discussies snel gestopt.”

Kim Medema
Teamleider brugklasteam HML

 

 

“Het bewust voorbereiden van de agendapunten leverde al veel winst op. Je staat stil bij de vraag: waarom breng je het in de vergadering en wat heb je nodig van de anderen?”

Marieke Doosje
Regio Directeur Emmen Drenthe College

 

 

“Rondspraak maakt dat alle leden van de vergadering “eigenaar” worden. Dit heeft tot gevolg dat er energie in en vrijkomt bij vergaderingen!”

Anke Koning

Opleidingsmanager Drenthe College

 

 

“Roundspeak is really working well for us, in both adults meetings and children’s meetings, it’s super useful. It allows us to make sure that everyone’s voices are heard and to find solutions that take into account the needs of the minorities in the group, while keeping our meetings succinct and to-the-point.”

Sally Hall, facilitator FreeWeGrow London

 

 

“Het is eenvoudig.”

 

 

“Het is minder technisch dan wat ik ken. Het zit logisch in elkaar.”

 

 

“Het is open en tegelijk meer gestructureerd.”

 

 

“Ik merkte dat ik mij bewuster werd van wat ik zei:

“Is dit werkelijk wat ik bedoel?”

Dit werkt beter dan ‘maar op elkaar te reageren’.”

 

 

“We moesten wennen aan het luisteren in plaats van het spreken.

Het moest echt zakken. Maar het werkt.”

 

 

“De vaart bleef er in, ook met deze manier van werken.”

 

 

“Omdat ik mij echt gehoord voelde,

kon ik mijn standpunt los laten.”

 

 

“Het opzetten van de agenda op deze manier is eigenlijk ‘energiemanagement’.”

 

 

“Je raakt gewend aan het luisteren.

Je moet soms jezelf wat inhouden,

maar je weet tegelijk wat het oplevert.”

 

 

“Ik doe het nu ook in mijn gezin en op andere plaatsen.”

 

 

“Toen je vertelde dat we moesten gaan vergaderen,

had ik iets van: “Mmm, is dit nu nodig?”

Nu vind ik vergaderen leuk!”

Karin Maessen, leerkracht

 

 

“We hadden een vergadering van drie uur iedere week.

In de praktijk konden we iedere keer maar één onderwerp echt uitwerken,

met een hele agenda die over bleef.

Nu zijn we gewend aan Rondspraak: een enorme verlichting.”

Andrzej Araszkiewicz, schoolleider

 

 

“Ik denk dat het de derde keer was dat we Rondspraak deden met dit team. Het was laat en het was een vermoeiende dag geweest. Na de Check In voelde ik mij ontspannen en ik ging in de ‘auto mode’.

Ik wist wanneer ik moest spreken en luisteren, het was heerlijk om het geordend en gestructureerd te hebben. Alles wat ik hoef te doen is luisteren, horen waar iemands mening vandaan komt en mijn perspectief te delen wanneer het mijn beurt is.

Geen debat, geen argumenten tegenover elkaar, geen strijd om ideeën, niet hoeven te proberen om precies de juiste woorden te vinden of om het moment te zoeken waarop ik in het gesprek kon springen om te zeggen wat ik te zeggen had.

De bijeenkomst verliep goed.

Ik ging met meer energie weg, gedragen door een proces dat zichzelf doet.”

Andreia Piticas, schoolleider.

 

 

“Als je eenmaal met het fenomeen ‘rondjes’ in aanraking bent gekomen,     

kun je er niet meer omheen.”

Ingrid van der Neut, rector-bestuurder

 

 

“Ik was bang dat ik nu niet meer genoeg kon sturen,

maar de mensen in het team nemen zélf de verantwoordelijkheid voor het proces.

Wat ze inbrengen en wat besproken wordt is echt belangrijk.”

Josée Bours, leidinggevende

 

 

“Zonder de rondes waren ze gewoon begonnen, vast gelopen

en was er veel tijd, energie en geld verspild geweest.”

Jochem van der Padt, onderwijskundig adviseur

 

 

“In de rondes merkte ik dat je niet iets uit elkaar haalt maar dat je het opbouwt.

Het is een soort omgekeerde beweging.

Je integreert, zeg maar.

Je kiest niet één oplossing uit vele,

maar uit alles wat er speelt ontstaat één oplossing.

Het verschijnt op een gegeven moment.”

Maria van Holten

 

 

“Toen je vertelde dat je ingewikkelde vraagstukken kunt oplossen

door met één of twee rondes te werken, was ik zo gezegd meer dan cynisch.

Maar het werkt. Het gaat er niet om dat je iedere keer iets moet besluiten.

Het gaat er om dat je overzicht krijgt en dat je zicht krijgt

op wat een volgende stap is.”

Andrzej Araszkiewicz, schoolleider

 

 

“Het mooiste van Rondspraak vind ik dat het een oplossing biedt

voor een probleem wat door een heleboel mensen als een vaststaand gegeven wordt beleefd:

we moeten nu eenmaal vergaderen, dus laten we onze adem inhouden

en hopen dat het zo spoedig mogelijk voorbij gaat.

Zo hoeft het dus niet!”

Eva Keeris, wetenschepper

 

 

“We hebben het thuis gedaan, met die rondjes, en het werkte!”

Telma van den Akker, moeder

 

 

“Toen ik hoorde dat je van mening mag veranderen, was dat voor mij een echte eyeopener!

Het gaf mij opeens zoveel ruimte en vrijheid!”

Kamilla Hensema

 

 

“Verrassend snel kun je vergaderen met Rondspraak.”

Ada Tiemes, schoolleider in opleiding

 

 

“Rondspraak liet mij verbazen over wat er nog meer mogelijk is met vergaderen.”

Annemiek Wijnker, trainer

 

 

“Ik herken in Rondspraak de principes van Deep Democracy.

Rondspraak is een praktische toepassing daarvan.”

Ingrid van der Neut, rector-bestuurder

 

 

“Tnx! Het was de meest efficiente huisvegadering die ik in de 8 jaar heb meegemaakt.

Uit de happiness index aan het eind kwamen alleen blije en super blije scores voor!

Veel positieve reacties op goede facilitatie en met rondjes werken.”

Ward Bergmans

 

 

“Het was heel gestructureerd. En ik ervaarde flow!”

Marianne Haslinghuis